První linka pařížského metra na trase Porte de Vincennes - Porte Maillot byla otevřena 19. července 1900 a měla propojovat závodiště letních olympijských her a Vincenneský lesík na východě města. Autorem vstupů do metra se stal Hector Guimard a spousta z nich stále stojí.
První úvahy o zřízení metra v hlavním městě ožily již koncem 19. století, kdy vlivem modernizace Paříže narostl dopravní ruch. Projekt, který předložili inženýři Fulgence Bienvenüe a Edmond Huet, schválila pařížská rada 20. dubna 1896.
Metro bylo plánováno jako podzemí trať s elektrickou trakcí, se standardním rozchodem a nemělo přesahovat území města. Délka stanic byla určena na 75 metrů. Linka číslo 1 byla uvedena do zkušebního provozu již v červnu 1900. A po úplném otevření si tento nový způsob dopravy Pařížané oblíbili.
Po otevření došlo v následujících letech k expanzi, při které vznikla rozsáhlá síť metra pod vedením inženýra Fulgence Bienvenüeho, takže do druhé světové války vzniklo 14 linek o celkové délce 159 kilometrů. Dnes čítá pařížské metro více než 200 kilometrů, které obsluhuje 16 linek. A momentálně probíhají práce na automatizaci některých z nich.