Diváci Případů 1. oddělení již 3 série sledují, jak vyšetřovatelé nelibě nesou novináře. Nelze se proto divit, že se novinář, blogger, scénárista a spisovatel Jan Malinda občas cítí jako mezi mlýnskými kameny. "Chápu, co my novináři děláme, a proč to děláme. Na druhou stranu se snažím pochopit i to vnímání policie, protože oni opravdu novináře stereotypně rozdělují podle redakcí a je pro ně složité proniknout do toho, že v té konkrétní redakci můžou pracovat šikovní lidé ,přestože je to žánrově zařazená kategorie, kterou nemusí," vysvěluje spoluautor Případů 1. oddělení.

On sám si musel postupně získat důvěru dnes již bývalého elitního vyšetřovatele Josefa Mareše, který vedl pražskou mordpartu. K sobě se dostali náhodou. Jan Malinda poslal na Krajské ředitelství v Praze slušnou žádost, jestli by s ním mluvil policista, který by ho nechal zpracovat nějaké jeho vyšetřování. Ozval se mu však samotný Mareš, který měl vztek, že zneužili jeho dva nejlepší případy pro seriál Expozitura. "Byla to strašná klika. Kdybych nechal vzkaz na ředitelství o týden dřív, asi by tu nabídku nezaregistroval. O týden později by z něj zlost vyšuměla," vzpomínal na jejich shledání Jan Malinda pro Teplický deník.

Inspirace ze služebny

Společně se pak scházeli a pracovali na scénářích. Novinář se chtěl ale seznámit i s reálným prostředím kriminalistů. "Na pražském oddělení vražd jsem se vyskytnul, ale nebylo to zásluhou Pepíka Mareše," říká tajemně scénárista a vysvětluje, proč se tam chtěl podívat: "Při psaní první série jsme se dostali do bodu, kdy jsme měli náměty, ale museli jsme napsat postavy. Pepa měl výhodu, že to prostředí a typy policajtů výborně znal, ale já jsem z oddělení vražd neviděl nikoho, kromě něho," říká Malinda.

Navrhl, že by Marešovy kolegy pozval do hospody, ale to druhý scénárista odmítl. Vymyslel tedy drobnou lest. "Přes tiskové oddělení pražské policie jsem požádal, jestli můžu udělat reportáž a poznat lidi z oddělení s tím, že o tom napíšu článek. Můj primární cíl byl ale dostat se na to oddělení, popovídat si s těma lidma a okouknout si je," odhaluje scénárista, jak se snažil dostat k mordpartě.

Na pitvě

Jeho žádost se dostala i k Josefu Marešovi, který tehdy nevedl oddělení vražd, ale měl vyšší funkci v rámci Krajského ředitelství v Praze. "Musel hrát tu hru, že mě nezná. To znamená, že musel hrát, že novináři na oddělení vražd nepatří a vymezoval se proti tomu. Myslím si, že si v duchu přál, aby se mi to povedlo," líčí s úsměvem novinář. Nakonec se na oddělení vražd dostal, byl tam týden a seznámil se se všemi vyšetřovateli a podruhé "na oko" i s Josefem Marešem.

"Při té příležitosti mě vzali na místo činu. Po Praze se tehdy hledal kus těla, tak mě vzali do týmu. Poté mě vzali i na podetřelé úmrtí a tím pádem i na pitvu. Víc jsem se toho bál, než jaké to bylo ve skutečnosti. Prostě se nadechnete, vydechnete a najednou tam jste a nemůžete nic dělat. Špatně se mi neudělalo," směje se Malinda. Nasbíraný materiál pro něj byl pak velmi zásadní a díky této návštěvě dnes Případy 1. oddělení takto. "Když to řeknu blbě. Na seriál je potřeba jen větší rešerše než v novinách."   

Jaká atmosféra panuje na natáčení a jak bude vypadat seriál Docent, který napsalo úspěšné scénáristické duo, prozradil Jan Malinda v Blesk Podcast:

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: K policii jsem se dostal lstí, říká tvůrce Případů 1. oddělení Blesk TV, Tanya

Fotogalerie
59 fotografií