Vyjadřovat se mohou lidé různě, ať už slovy, gesty, texty, obrazy, ale také tancem a nejrůznějšími pohyby. Právě nejlepší tanečníci jsou podle Václava Kuneše ti, kteří si pohybem dokáží něco představit, vyjádřit a předat to divákovi. Současný umělecký ředitel tanečního souboru 420PEOPLE je od roku 2007 natrvalo usazený v Česku, předtím účinkoval na nejrůznějších světových štacích.

Nový svět Nizozemsko

„Odejít odsud v roce 1993 bylo jednoduché. Byly to čtyři roky od revoluce, a když je vám 17-18 let, tak máte naivní představy a ambice, že můžete všechno na světě,“ říká s úsměvem tanečník. Tehdy ještě ani neměl dokončenou pražskou Taneční konzervatoř a už byl přijatý do nizozemského Nederlands Dans Theater 2. Když do Haagu přijel, připadal si, jako kdyby se ocitl v novém světě - nejen tím, jak vypadalo město a co poskytovalo, ale jak se lišily i podmínky pro tanečníky.

„Divadlo mělo všechno, aby se tam tanečníci cítili dobře a tvořila se velká díla. Jeviště bylo obrovský a k tomu jsme měli servis jako saunu, bazén a fyzio, aby tělo vydrželo 100 až 120 představení za rok,“ popisuje hlavní rozdíl mezi českým tanečním prostředím a nizozemským. Český tanečník se postupně vypracoval do špičkového prvního souboru NDT1. Celou jeho cestu pozorně sledovala světová super-star taneční choreografie a český emigrant Jiří Kylián, který u souboru působil jako umělecký ředitel. „První čtyři roky se se mnou vůbec nebavil, aby nikdo nemohl říct, že mám protekci,“ vzpomíná s úsměvem Václav Kuneš. Postupně si jeho přízeň získal a cestovali spolu po světě.

Z ulice na parket

Na dotaz, zda-li se k němu může dostat tanečník svou pílí stejně jako hrdinka z filmu Flasdance, odpovídá tanečník, že i to je určitě možné. „Jsou rozdílné přístupy k pohybu. Nemusíte jej mít naučený ze školy nebo z konzervatoře, ale můžete přijít ze street dance. Důležité je, aby měl ten člověk zájem,“ zdůrazňuje umělecký ředitel. Oproti Flashdance ale není již nutné dřít na konkurz, stačí zaslat CV s videem. 

„Talent rozpoznám během deseti minut,“ prozrazuje choreograf a dodává: „Můžete během té doby ověřit, jak ten člověk reaguje a jak se chytá. To znamená, že udělá to, co po něm chcete a co mu ukážete. Trošku poznáte i jeho charakter. V momentech, kdy ten tanečník netančí a čeká na ty ostatní po stranách, tak já se koukám na stranu, jak se chová vedle,“ popisuje, jak vypadá další síto na tanečníky. Nakonec je důležité, jak daný člověk zapadne do kolektivu a jestli zvládne trému před vystoupeními.

Nyní Václav Kuneš spolupracuje na akrobatickém muzikálu NEBESA, v němž vedle tanečního souboru 420PEOPLE vystupují novocirkusová skupina Losers Cirque Company a gospelový sbor Maranatha Gospel Choir. Premiéru měl jejich počin 30. a 31. května a představení s nimi hraje také hvězdný zpěvák a tanečník Jiří Korn. Bližší informace naleznete zde

Jak se tanečníci, zpěváci a akrobati sžili, proč je Jiří Korn fenomén a čím je choreograf Jiří Kylián výjimečný, prozradil Václav Kuneš v Blesk Podcast:

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: Taneční talent poznám za 10 minut, říká choreograf Kuneš Jiří Marek, Elmer Carvalho

Fotogalerie
49 fotografií