Sobota 4. května 2024
Svátek slaví Květoslav, zítra Klaudie
Oblačno 21°C

»Colu, děláme Colu!« Symbol svobody vyrábíme už 50 let. Vypijeme jí milióny litrů

Autor: Ivan D. Hladík - 
3. září 2021
05:30

Plechovky s typickým bíločerveným logem byly v té době sběratelským hitem. Tmavě hnědý nápoj pak symbolem západního životního stylu i ryzí americké svobody. A pak před 50 lety, 3. září 1971 v srdci normalizační Evropy, vyjela z brněnské výrobní linky první česká Coca-Cola.

Poprvé ji mohli ochutnat naši pradědové, Coca-Colu do válečného Československa přivezli spojenečtí američtí vojáci v roce 1945. Zachutnala nám, ale nadlouho se stala nedostižným artiklem. Trička, igelitky i plechovky s logem limonády Češi za normalizace uchovávali jako poklad. „Coca-Cola se v Československu prodávala v 60. letech jako importované zboží ve vybraných provozovnách, například v síti TUZEX. Od roku 1967 byl nápoj dostupný například i v pražském Domě potravin na Václavském náměstí. Jeho vzrůstající popularitu potvrdila i v té době nejprestižnější potravinářská výstava Ex-Plzeň, kde stánek Coca-Cola vyvolal největší zájem,“ připomněl Blesku generální ředitel firmy Coca-Cola HBC CZ/SK Dan Timotin.

1971: Tahle výrobní linka Fruty Brno před 50 lety stočila první láhev americko-československé Coca-Coly. 1971: Tahle výrobní linka Fruty Brno před 50 lety stočila první láhev americko-československé Coca-Coly. | Blesk, Coca-Cola HBC

Složení zůstalo tajemstvím

Pak se ale stal téměř zázrak – symbol „zhýralé“ Ameriky se začal vyrábět přímo u nás. „První jednání o výrobě začala v roce 1968. Nepříznivá politická situace následně jednání na nějaký čas zbrzdila, ale vše již bylo v běhu. V létě 1971 tak státní podnik Fruta Brno v Modřicích dotáhl smlouvu s The Coca-Cola Company do zdárného konce,“ řekl Timotin. První česká láhev určena pro prodej zákazníkům byla naplněna v Brně 3. září 1971. Československo bylo po Bulharsku, Maďarsku a Jugoslávii čtvrtou socialistickou zemí, kde se začala Coca-Cola vyrábět.

Na pultech stála 2,50 až 7 Kčs, tedy zhruba 20 dnešních korun, sehnat ji ale nebylo snadné. Stejně jako dosud, i tehdy bylo tajemství složení nápoje pečlivě střeženo, neznala jej ani brněnská firma. Za devízy nakupovala ze zahraničí originální koncentrát sirupu v krabicích. „Ve smlouvě měla přesně určeno, v jakém poměru a za jak přísných hygienických a technických podmínek ho má míchat,“ uvedl Timotin s tím, že přesnou recepturu nezná ani on.

1993: Ve výrobní hale i v 90. letech ročně vznikly dle tajné receptury miliony litrů nápoje. 1993: Ve výrobní hale i v 90. letech ročně vznikly dle tajné receptury miliony litrů nápoje. | Blesk, Coca-Cola HBC

Nestačili plnit láhve

Jak také Timotin uvedl, Coca-Cola chutná Čechům dnes a chutnala jim i dříve. „Od začátku produkce výroba nestačila poptávce. Kromě výjimečné chuti a v té době slabšímu konkurenčnímu prostředí nápoj nesl i punc svobody a luxusu,“ řekl. Objevovala se všude – ve filmu, televizi, v reklamách… Třeba Eva Pilarová roku 1969 pro časopis Rodina uvedla, že je Coca-Cola s citronem její nejoblíbenější nápoj. Roku 1971 se v Modřicích vyrobilo a následně vypilo 3 073 190 přepravek po 24 čtvrtlitrových lahvích, tedy celkem 18 439 140 litrů nápoje Coca-Cola!

Dnes je průměrná roční produkce všech typů nápoje v závodu v pražských Kyjích 204 497 269 litrů. „Když se u nás začal tento ikonický nápoj vyrábět, byl nepochybně výrazným symbolem, symbolem svobody. Tím zůstává i po 50 letech, jak nám odhalil průzkum, který jsme v tomto roce k výročí realizovali, “ dodal Timotin. Dnes je dle časopisu Forbes Coca-Cola šestou nejcennější značkou světa.

 

Nápoj nemohl chybět v téměř nedostupné nabídce luxusního zahraničního zboží obchodů TUZEX, kam se pro Coca-Colu chodilo za normalizace. Nápoj nemohl chybět v téměř nedostupné nabídce luxusního zahraničního zboží obchodů TUZEX, kam se pro Coca-Colu chodilo za normalizace. | Blesk, Coca-Cola HBC

Reklama se nezměnila

Z nedávného průzkumu agentury STEM a FOCUS vyplývá, že Coca-Cola nadále zůstává pro každého druhého dospělého Čecha (42 %) synonymem dálek a svobody. Reklamní sdělení značky se také výrazněji nezměnilo. První kampaně limonády cílily především na českou a slovenskou mládež, kterou lákala lokální hesla jako: ‚Coca-Cola, to je ono!‘ a ‚Koka kola osvěží nejlépe‘ (opravdu s „K“). „Další cílovou skupinou se tehdy stali motoristé, kteří hledali vhodný nápoj, jenž je osvěží, povzbudí a zároveň nebude alkoholický,“ upřesnil Timotin.

Z filmů na náměstí

Nápoj z „imperialistické divočiny“ se stal častou rekvizitou filmů nejen pro mládež. Pil se v Lásce z pasáže (1985), Kamarádovi do deště (1988), ve snímku Bony a klid (1987), či v seriálu Malý pitaval z velkého města (1983) a řadě dalších. Češi pak před více než 10 lety také dostali možnost vstoupit do světa Coca-Coly díky vánočním kampaním spojeným i s typickým kamionem. 100 let od první kampaně si firma připomněla loni spotem oscarového režiséra Taiky Waititiho (45, Králíček JoJo). Kvůli koronaviru však kamion nevyjel, jak to bude letos záleží na pandemické situaci.

Podívejte se i na vánoční klip Coca-Coly od oscarového režiséra:

Video  Symbol svobody a nedostupného západu Coca-Cola se u nás vyrábí už 50 let. Limonádu si Češi spojují i s vánočními reklamami, které útočí na naše emoce. • VIDEO  - Coca-Cola HBC
Video se připravuje ...

Prema M ( 3. září 2021 11:42 )

A co třeba napsat že recept se změnil, protože v ČR se prodává hnus a šrot s glukózo fruktozou. Místo cukru. A poznat to je v Polsku jsem koupil colu s cukrem a byl poznat rozdíl.

frantacizek ( 3. září 2021 05:57 )

http­s://ww­w.you­tube­.com/w­atch?­v=LxCw­ZUDtPoI tož ba

Zobrazit celou diskusi