Hlasitost hudby v restauraci má podle studií, vedených mimo jiné také psychologem Charlesem Spencem z Oxfordské univerzity, nezanedbatelný vliv na stravování. Podle britského psychologa totiž hluk ovlivňuje chuťové buňky a lidem pak jídlo připadá nevýrazné.
Podle nedávné studie floridské univerzity má hlasitost okolní hudby v restauraci také dopad na to, zda si návštěvníci dají něco lehkého a zdravého, nebo si objednají nezdravé pokrmy. Zpráva, která je podle autorů první svého druhu, byla zveřejněna v Journal of the Academy of Marketing Sciences.
Autoři v ní píšou, že hlasitost zvuku je spojena s rostoucí tepovou frekvencí a vzrušením. Zatímco tichá a klidná muzika v restauraci nutí lidi promýšlet jejich volbu a vede je ke zdravějším jídlům, hlasitá hudba způsobuje výběr nezdravých pokrmů.
"Restaurace a supermarkety mohou využívat podkresovou hudbu k ovlivňování nákupního chování spotřebitelů," uvedl pro časopis Dipayan Biswas, jeden z vyučujících na floridské univerzitě.
Pro potvrzení či vyvrácení své teorie využili stockholmskou kavárnu. Nabídku roztřídili do tří kategorií na zdravou, nezdravou a neutrální. V restauraci pak zaznělo široké spektrum skladeb s různou hlasitostí - od 55 do 70 decibelů.
Během pokusu se prodalo zhruba 549 položek, z toho 295 při nižší hlasitosti a 254 při vyšší hlasitosti. Výzkumníci pak přišli na to, že dvacet procent zákazníků si při hlasité hudbě objednalo nezdravé jídlo a počet objednaných nezdravých jídel stoupl během hlasité hudby o deset procent.
Je tak docela možné, že až příště člověk vejde do cukrárny nebo prodejny rychlého občerstvení, překvapí jej hlasitá metalová hudba.